Sessie aanpak Regelhulp.nl 2021

Een mix van belangstellenden en belanghebbenden deed mee aan de sessie Regelhulp 2021 op vrijdag 19 maart. Het team achter Regelhulp vertelde over de laatste ontwikkelingen en samen keken we vooruit naar de toekomstplannen. Sluit jij vanuit jouw organisatie ook aan bij de volgende sessie eind april?

Regelhulp.nl is de website van het ministerie van VWS die als een soort routewijzer eenvoudige informatie biedt over zorg en ondersteuning. Elke Buis vertelde waarom Regelhulp terug bij VWS is en wat de koers van het ministerie is. Naast betrouwbaarheid en actuele informatie, staat samenhang ook hoog in het prioriteitenlijstje. Ingrid Claassen liet de deelnemers de nieuwe site-structuur en indeling zien. Hierdoor is de informatie toegankelijker geworden en meer vraag gedreven. Een primeur is het overzicht met doorverwijzingen naar de cliëntondersteuners per gemeente in heel Nederland.

Regelhulpverwijzer

Govert Claus van het team Regelhulp presenteerde de ‘Regelhulpverwijzer’, een nog te ontwikkelen online tool waarbij de gebruiker door middel van een zoekwoord en de eigen postcode wordt doorverwezen naar de juiste informatie over zorg en ondersteuning, op externe sites van bijvoorbeeld gemeenten en sociale kaarten.

Het juiste loket

Een partner van Regelhulp is het Juiste Loket. Een informatie en adviespunt waar mensen telefonisch terecht kunnen als ze er niet uitkomen op het gebied van o.a. zorgwetten. Een team van experts staat je persoonlijk te woord, vertelde Marjolein Schipper.

Bibliotheken

Helaas zijn de bibliotheken nog gesloten als gevolg van Corona en kan het Informatie Punt Digitale Overheid (IDO) nog niet worden bezocht, maar Maaike Toonen van de Koninklijke Bibliotheek lichtte het concept IDO en de beoogde samenwerking met Regelhulp toe. Mensen kunnen bij het IDO in hun bibliotheek terecht als zij vragen hebben over de overheid rond DigiD, belastingen, toeslagen en ook zorg. De medewerkers van het Informatiepunt helpen hen zoeken naar de juiste informatie. Samen met het Juiste Loket zijn zij ‘menselijke routewijzers’ die persoonlijke hulp bieden om de juiste zorg en ondersteuning te vinden.

Regelhulp in de regio

Naast de aanwezigheid op het web gaat Regelhulp ook ‘de regio’ in zodra dat kan. Een pilot is het magazine ‘Regelhulp in Rotterdam’. Eefje Klijberg vertelde: "Het gaat om landelijke informatie over o.a. wie is wie in de zorg en wet- en regelgeving, die wordt verrijkt met praktische initiatieven uit de regio. Een voorbeeld is de Rotterdamse Mantelfoon. Hier wordt een luisterend oor en hulp geboden aan mantelzorgers. Deze eerste pilot uitgave wordt specifiek gemaakt voor de doelgroep ouderen."

Regelhulp Meet-ups

Een ander initiatief zijn de ‘Regelhulp Meet-ups’ waarbij kleinschalige bijeenkomsten worden georganiseerd samen met regionale partners om te inspireren en te netwerken. Ook wordt er gedacht aan ‘Regelhulp Webinars’. Prioriteit heeft eerst een nog betere bekendheid en vindbaarheid van de site vertelde Oliver van der Spek, vanuit het project verantwoordelijk voor de communicatie-aanpak van Regelhulp.

Afsluiting

Tot slot werd aan de deelnemers gevraagd op welke manier ze betrokken willen zijn bij Regelhulp en welke informatiemiddelen daarbij een rol kunnen spelen. Enthousiaste reacties varieerden van het delen van nieuwe ideeën voor de site tot het van bundelen van informatie en dwarsverbanden leggen. Alle deelnemers wilden graag op de hoogte gehouden worden m.b.t. de volgende stappen en dat zal het team Regelhulp op verschillende manieren doen.

Als je deze sessie hebt gemist, heb je op donderdag 22 april een tweede kans om er bij te zijn! Er zal dan een sessie plaatsvinden van 12.30-13.20. Onderzoek hier hoe jouw organisatie of initiatief kan samenwerken met Regelhulp. Om deel te nemen, stuur ons een mail naar regelhulp@minvws.nl.