Regelhulp.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

-A A +A

Regelhulp, wegwijzer naar zorg en ondersteuning

Signalering door vrijwilligers

Vrijwilligers bouwen vaak een goede relatie op met een cliënt. Als vrijwilliger bent u goed op de hoogte van de situatie van uw cliënt. U merkt het al snel als er iets verandert in de situatie. Bijvoorbeeld als de cliënt nieuwe problemen krijgt of bepaalde wensen heeft. 

Voorbeelden 

  • Uw cliënt scheert zich ineens niet meer, terwijl hij dat altijd wel deed.
  • Uw cliënt reageert vaak geïrriteerd, wat u niet van hem kent.
  • De buurvrouw bracht regelmatig boodschappen mee, maar doet dat niet meer.
  • Uw cliënt vergeet steeds meer dingen, zoals namen en afspraken.

Wat kunt u doen?

Bij dit soort veranderingen hoeft er natuurlijk niets aan de hand te zijn. Maar als u een ‘niet pluis’-gevoel heeft, is het goed om dat met uw cliënt te bespreken. U kunt zeggen wat u heeft gemerkt. Ook kunt u vragen of de cliënt hulp wil. 

Vraag altijd toestemming aan de cliënt of u de situatie mag bespreken met de coördinator of uw vrijwilligersorganisatie. Wil uw cliënt dat niet? Dan kunt u de situatie alleen anoniem bespreken met uw coördinator/organisatie.

Verantwoordelijkheid

U kunt een verandering in de situatie van een cliënt opmerken en bespreken. Het is niet uw verantwoordelijkheid om het op te lossen. Wil uw cliënt geen hulp? Dan zult u dat moeten accepteren, hoe lastig dat misschien ook is.

De hulp is nodig in:

Gemeente onbekend

Uw gemeente kan niet worden bepaald op basis van uw huidige internetverbinding. Kies 'Wijzig' om uw gemeente in te voeren.