Regelhulp.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

-A A +A

Regelhulp, wegwijzer naar zorg en ondersteuning

Toegankelijkheid van scholen

Toegankelijkheid wil zeggen dat een leerling alle faciliteiten op school kan gebruiken. Dit is niet alleen belangrijk voor leerlingen met een lichamelijke of visuele beperking, maar ook voor bijvoorbeeld leerlingen met ernstige astma (luchtkwaliteit), autisme of een auditieve beperking (doofheid of slechthorendheid).

Fysieke toegankelijkheid

Enkele voorbeelden van aanpassingen die een schoolgebouw toegankelijk maken:

  • geen obstakels op de route naar het gebouw (via straat en stoep);
  • brede ingangen en toegangsdeuren;
  • duidelijke bewegwijzering op het terrein en in het gebouw;
  • hellingbanen en trapliften (binnen en buiten);
  • ringleiding voor hoortoestellen;
  • klimaat- en ventilatiebeheersing;
  • aangepaste toiletten;
  • bereikbare en bruikbare kopieerapparaten, koffie-automaten, kluisjes, enzovoort.

Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid wil zeggen dat alle leerlingen toegang hebben tot digitale leer- en werkomgevingen, registratiesystemen, webteksten, e-mails en Wordbestanden. Voor bijvoorbeeld leerlingen met dyslexie, visuele beperkingen, autisme en auditieve beperkingen vraagt dit extra aandacht. Dat gaat zowel om technische toegankelijkheid als om toegankelijk taalgebruik. 

Individuele behoeften

Iedere bijzondere leerling vraagt om bijzondere aanpassingen. Voor leerlingen in een rolstoel moet de school rolstoeltoegankelijk zijn: geen drempels en misschien een lift. Slechtziende leerlingen hebben een goede verlichting nodig. Leerlingen met een chronische ziekte moeten bijvoorbeeld in een rustige omgeving hun medicijnen kunnen innemen. Voor leerlingen met autisme kunnen prikkelarme plekken nodig zijn, of een overzichtelijke indeling van het gebouw. 

Verantwoordelijkheid voor toegankelijkheid

Onderwijsinstellingen zijn zelf verantwoordelijk voor aanpassingen in het gebouw. Zij krijgen hiervoor budget van de overheid, maar scholen bepalen zelf hoe ze dat besteden. Scholen zijn niet verplicht om hun gebouwen toegankelijk te maken.

Bij nieuwbouw, ingrijpende renovatie en uitbreiding moeten scholen voldoen aan de eisen in het Bouwbsluit. Daarin staan basis-eisen voor toegankelijkheid van openbare gebouwen. 

Zie ook

Handicap + studie geeft veel informatie over de toegankelijkheid van onderwijsgebouwen. De site is gericht op hoger onderwijs, maar de praktische tips gelden veelal ook voor andere schoolgebouwen. Kijk op de site van Handicap + Studie bij:

De hulp is nodig in:

Gemeente onbekend

Uw gemeente kan niet worden bepaald op basis van uw huidige internetverbinding. Kies 'Wijzig' om uw gemeente in te voeren.