Regelhulp.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

-A A +A

Regelhulp, wegwijzer naar zorg en ondersteuning

UWV Starterskrediet

Heeft u een beperking en wilt u starten met een eigen onderneming? Maar wil de bank u geen lening geven? Dan ontvangt u van UWV mogelijk een starterskrediet. Ook als u geen uitkering van UWV krijgt, kunt u dit aanvragen.

Wat is een starterskrediet?

Een starterskrediet is een lening voor mensen met een langdurige beperking die een eigen bedrijf willen starten. UWV geeft de lening of staat borg voor een lening bij een commerciële bank.

Borgstelling of lening?

UWV biedt u twee keuzes:

  • UWV kan borg staan voor een lening die u krijgt bij een commerciële bank. Of bij Qredits, de landelijke kredietverstrekker.
  • UWV leent u het geld. Dit kan als een commerciële bank of als Qredits u geen lening wil geven, terwijl UWV wel borg voor u wilt staan.

Over de lening betaalt u 8% rente. Hoe lang u over het terugbetalen mag doen, hangt van de hoogte van de lening af. U mag er maximaal 10 jaar over doen.

Wie ontvangt een starterskrediet?

Voor een starterskrediet gelden enkele voorwaarden:

  • Het werk dat u wilt gaan doen past bij uw mogelijkheden en ervaring.
  • U verwacht dat uw ziekte of beperking minstens een jaar duurt. U heeft het starterskrediet nodig om weer aan de slag te kunnen.
  • U heeft een ondernemingsplan.
  • U woont in Nederland en u richt een bedrijf op in Nederland.
  • Uw bedrijf is nog niet gestart.
  • U heeft een verklaring van het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Hoe vraagt u een starterskrediet aan?

Bespreek met uw contactpersoon van UWV of u aan de voorwaarden voldoet. U vraagt het starterskrediet aan met een digitaal formulier.

Zie ook

  • UWV, voor meer informatie over het starterskrediet en het voorbereidingskrediet.

De hulp is nodig in:

Gemeente onbekend

Uw gemeente kan niet worden bepaald op basis van uw huidige internetverbinding. Kies 'Wijzig' om uw gemeente in te voeren.