Cliëntondersteuning in de GGZ

Vindt u een gesprek met een zorginstelling lastig? Of zoekt u informatie over zorg of wonen? Een cliëntondersteuner helpt u gratis met informatie, advies en ondersteuning. Of bij het gesprek met een zorginstelling. 

Uw gemeente helpt u met het vinden van gratis cliëntondersteuning.

Wat doet een cliëntondersteuner in de GGZ?

Een cliëntondersteuner komt op voor uw rechten. Hij of zij heeft verstand van wonen, werken, vrije tijd, rechten, medicijnen en gelijke behandeling.

U kunt de cliëntondersteuner vragen stellen over bijvoorbeeld geld, dagbesteding, wetten en regels, zelfredzaamheid en sociale contacten.

Hoe vraag ik cliëntondersteuning in de GGZ aan?

U kiest zelf uw cliëntondersteuner. Uw gemeente moet u helpen bij het vinden van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Vraag bij uw gemeente wat de afspraken zijn over cliëntondersteuning.

U kunt terecht bij lokale en regionale cliëntenorganisaties in de GGZ. Cliëntenorganisaties werken vaak met ervaringsdeskundigen: mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als u (lotgenoten). Zij delen hun eigen ervaringen met u en andere patiënten.

Vind regionale steunpunten voor de GGZ (Mindplatform.nl).

Vind adressen van regionale organisaties voor en door cliënten (Adviespuntzorgbelang.nl).

U kunt ook terecht bij verschillende patiëntenorganisaties in de GGZ.

Vind adressen van patiëntenorganisaties (Mindplatform.nl).

U kunt rechtstreeks contact opnemen met deze organisaties.

Bekijk ook