Stress verminderen

Stress heeft effect op uw gezondheid. Er zijn veel verschillende manieren om zelf stress te verminderen. Bijvoorbeeld sporten, lezen of een cursus volgen.

Wat kan ik zelf regelen?

Om stress zelf te verminderen kunt u verschillende dingen doen.

U kunt meer bewegen of sporten. Regelmatig wandelen zorgt ook voor ontspanning. Net als fietsen naar het werk. Of tennissen met vrienden. Het helpt vaak om met iemand af te spreken.

Vind iemand om samen mee te sporten (Jouwbeweegmaatje.nl).

Helpt praten met een psycholoog u om te ontspannen? Vind een psycholoog bij u in de buurt (Lvvp.info).

U kunt ook zelf aan de slag met oefeningen en trainingen om te ontspannen.

  • Kijk voor ontspanningsoefeningen op Psychischegezondheid.nl (Psychischegezondheid.nl).
  • Wilt u zelf uw geestelijke fitheid verbeteren met oefeningen, tests en tips? Lees meer op Psyfit.nl (Psyfit.nl).
  • U kunt ook beter leren ontspannen met mindfulness en meditatie. Lees meer op Mentaalvitaal.nl (Mentaalvitaal.nl).
  • Verschillende GGZ-instellingen hebben ook e-mental health programma's. U kunt hierover meer informatie krijgen bij de instellingen zelf. Lees welke trainingen voor u geschikt zijn op Wijzijnmind.nl (Psychischegezondheid.nl).
  • Vindt u het moeilijk om met andere mensen om te gaan? Of om nee te zeggen? Dan is een training sociale vaardigheden misschien nuttig. Lees meer over training van sociale vaardigheden.
  • Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en mbo is er een e-learning programma om geluk en geestelijke fitheid te vergroten. En om depressie (somberheid) te voorkomen. Kijk voor meer informatie op Happyles.nl (Happyles.nl).

Bekijk ook op Regelhulp.nl

Afdrukken
Delen