Tips tegen de winterdip

25 oktober 2018

In de herfst en winter zijn de dagen korter en is het vroeger donker. Zit u hierdoor minder lekker in uw vel? Lees 5 tips die helpen tegen een winterdip.

5 tips tegen een winterdip

 

Als u last heeft van een winterdip (Psyq.nl) voelt u zich somber en bent u vaak meer vermoeid dan anders. U kunt bijvoorbeeld prikkelbaar zijn, moeite hebben met concentreren en weinig zin hebben in gezelschap van anderen. Onderstaande tips kunnen u helpen weer grip te krijgen op uw lichamelijke en geestelijke gezondheid. 

Tip 1: Voldoende daglicht

Het ontstaan van een winterdip komt vaak door gebrek aan voldoende daglicht (Erasmusmc.nl) doordat de dagen korter en donker zijn. Zorg dat u dagelijks minstens een half uur buiten bent. U kunt bijvoorbeeld wandelen of een eindje fietsen. Ook wanneer het bewolkt is, kan de frisse buitenlucht u een goed gevoel geven. 

Tip 2: Meer slapen

Met voldoende slaap wordt u 's ochtends meer uitgerust wakker. Daarnaast is het belangrijk om op een vast tijdstip naar bed te gaan en op te staan. De hoeveelheid slaap die u nodig heeft, is voor iedereen persoonlijk. De meeste mensen slapen gemiddeld tussen de 6 en 8 uur per nacht. Probeer in het weekend niet al te laat naar bed te gaan. Zo voorkomt u dat uw lichaam aan het begin van de week weer moet wennen aan op een vroeger tijdstip opstaan. 

Tip 3: Gezond eten

Eet voldoende groenten en fruit en probeer zoveel mogelijk verse en gevarieerde maaltijden te nuttigen. Met de juiste voeding krijgt u vitaminen binnen die uw weerstand goed kunt gebruiken. Drink daarnaast niet teveel alcohol en koffie en bedenk van tevoren wat u aankomende week wilt eten. Door zoveel mogelijk vooruit te koken, krijgt u doordeweeks minder de neiging om onverwacht eetkeuzes te maken die minder gezond zijn voor uw lichaam. 

Tip 4: Meer bewegen

Voldoende bewegen (Voedingscentrum.nl) is belangrijk voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Tijdens het sporten worden er stofjes in uw hersenen aangemaakt, die u een blij gevoel geven. Sport alleen of samen met bijvoorbeeld uw partner, vrienden of buren. Kies een sport die u leuk vindt in de buitenlucht, een sportschool of via een sportvereniging. 

Tip 5: Ontspanning

Zorg voor voldoende ontspanning en kijk of er niet teveel stress in uw dagelijks leven is. Op een winterse dag kan het al helpen om bijvoorbeeld leuke plannen te maken met vrienden of familie en te zorgen voor meer licht in huis. Besteed tijd aan uw hobby's en blijf dingen doen waar u plezier in heeft. 

Hulp zoeken

Merkt u dat uw lichamelijke of geestelijke klachten niet minder worden of overgaan? En heeft dit effect op uw dagelijks leven? Vraag dan om hulp via uw huisarts. Hij of zij denkt samen met u mee naar een passende oplossing. Bijvoorbeeld hulp van een zorgprofessional

Meer informatie

Hulp uit uw eigen omgeving
Bewegen voor ouderen

Afdrukken
Delen