Bewegen voor ouderen

06 september 2018

Iedereen wil gezond oud worden en fit blijven. Daarom is het op oudere leeftijd belangrijk om actief in beweging te blijven om zo langer zelfstandig te kunnen blijven leven.

Bewegen voor ouderen

 

Sporten en bewegen is goed voor lichaam en geest. Regelmatig bewegen helpt u om fit te blijven en het verlaagt de kans op (chronische) ziektes. Het is goed voor uw bloedcirculatie, ademhaling, spieren en botten. Bewegen is ook goed voor uw geheugen en concentratievermogen. Er komt steeds meer bewijs dat bewegen (Allesoversport.nl) het risico op het ontstaan van dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt.

Start met bewegen

Veel gemeenten organiseren speciale bijeenkomsten voor 55-plussers om meer te bewegen. U doet samen met leeftijdsgenoten activiteiten zoals wandelen, gymnastiek, Nordic walking of zwemmen. Bewegingslessen voor ouderen zijn er door het hele land. Vraag aan het Wmo-loket van uw gemeente waar de lessen in uw buurt zijn. En vanaf welke leeftijd u mee kunt doen (meestal vanaf 55 jaar). U kunt ook zelf beginnen met meer bewegen door bijvoorbeeld af en toe een wandeling te maken of een eindje te gaan fietsen. 

Thuis bewegen

U kunt ook thuis meer bewegen via het tv-programma Nederland in beweging (Maxvandaag.nl) van omroep Max. Meedoen met Nederland in beweging kan ook via Uitzending Gemist (Uitzendinggemist.net) op het internet. Voorkom veel stilzitten (Allesoversport.nl). Dit kan op de lange termijn slecht zijn voor uw gezondheid.

Vergoeding

Sommige zorgverzekeraars vergoeden de kosten voor meer bewegen voor ouderen via de aanvullende verzekering. Kijk in uw polis wat wel en niet wordt vergoed of vraag uw zorgverzekeraar om meer informatie.

Afdrukken
Delen