Omgaan met warm weer

26 juni 2019

In de zomer kan het erg warm zijn. Vooral ouderen, chronisch zieken en mensen met overgewicht lopen een gezondheidsrisico als het lang warm blijft. Lees tips die helpen om te gaan met hitte.

Omgaan met warm weer


U kunt simpele maatregelen nemen om warmte overlast te verminderen voor u en anderen in uw omgeving. Onderstaande tips kunnen u daarbij helpen.

Tip 1: Drink voldoende 

Zorg ervoor dat u voldoende water drinkt, ook als u geen dorst heeft. Bij warm weer (RIVM.nl) zweet u meer, waardoor u ook veel vocht verliest. Drink ook niet te veel alcohol. En zorg dat u altijd een flesje water bij de hand hebt. Vooral als u naar buiten gaat of met de auto ergens heen gaat.

Tip 2: Zorg voor koelte

Draag dunne kleding. U kunt het beste in de schaduw blijven en tussen 12 en 16 uur heel rustig aan doen. Doe‘ s ochtends vroeg of ’s avonds uw boodschappen of maak dan een wandeling. Rond die tijd is het koeler. U kunt ook onder een boom gaan zitten of bij het water. Neem thuis een (voeten)bad of douche en slaap ’s avonds niet onder een te warme deken.

Tip 3: Houd uw woning koel

Wilt u voorkomen dat uw woning te warm wordt? Maak dan gebruik van bijvoorbeeld zonwering, ventilator of airconditioning. Door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten, zorgt u voor continue ventilatie in uw woning.

Laat ’s ochtends, ’s avonds en ’s nachts uw ramen en/of deuren open. Op die tijdstippen is het buiten koeler en dit zorgt voor extra frisse lucht.

Tip 4: Zorg voor anderen

Let bij warm weer extra op andere mensen in uw omgeving die uw hulp kunnen gebruiken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ouderen, chronisch zieken en mensen met overgewicht. Maar ook kinderen zijn kwetsbaar voor hitte. Zij weten vaak niet hoe ze zichzelf tegen de warmte kunnen beschermen.

Tip 5: Bescherm uzelf tegen de zon

Tussen 11 en 16 uur staat de zon (RIVM.nl) op zijn hoogst. U kunt dan het beste in de schaduw zitten en uit de zon blijven. Smeer uzelf goed in met een zonnebrandcrème met een hoge UV-factor. Doe dit iedere paar uur en ook nadat u gezwommen heeft. Ook helpt het om kleding te dragen die uw lichaam goed bedekt en draag ter bescherming een zonnebril en/of zonnehoed. Daarnaast kunt u de weersvoorspellingen (KNMI.nl) in de gaten houden om te weten hoe warm het wordt.

Zonnesteek

Pas op dat u niet te lang in de zon bent, te weinig drinkt en teveel vocht verliest. U kunt dan een zonnesteek krijgen. Heeft u een zonnesteek? Ga dan onder een koele douche staan. Drink verder heel veel water en ga in een koele omgeving liggen. En zorg ervoor dat er iemand bij u is die uw huisarts of alarmnummer 112 kan bellen als u gaat overgeven, onrustig, verward of bewusteloos raakt.

Afdrukken
Delen