Zorg voor mensen met een migratie-achtergrond

Heeft u een (niet-westerse) migratie-achtergrond? Uitgangspunt is dat u kunt leven volgens uw eigen culturele en/of religieuze gebruiken. Ook als u langdurige zorg nodig heeft.

Hulp bij het organiseren van zorg

Vindt u het lastig om uit te zoeken welke zorg u kunt krijgen? Er is een persoon die u kan helpen: de cliƫntondersteuner. De hulp is gratis. Uw gemeente kan hier meer over vertellen. Of kijk bij: Cliƫntondersteuning.

Zorgplan

Krijgt u langdurige zorg, zoals thuiszorg? Dan schrijft uw zorgverlener op welke zorg u krijgt. Dit heet het zorgplan. Uw zorgverlener houdt rekening met uw cultuur en/of religie.

Meer informatie voor zorgverleners hierover: Zorgplan voor mensen met een niet-traditioneel Nederlandse achtergrond.

Tolk inzetten

Voor mensen die geen Nederlands spreken kan een tolk nodig zijn bij het gesprek met de zorgverlener Een tolk wordt vergoed voor:

  • Asielzoekers en statushouders (de eerste zes maanden) als zij voor een consult naar de huisarts gaan.
  • PatiĆ«nten in de ggz (psychologische hulp) die geen Nederlands spreken of andere taal die de hulpverlener ook beheerst.

Overleg met uw zorgverleners wat mogelijk is. U kunt ook uw zorgverzekeraar vragen of zij de kosten vergoeden.

Global Talk Nederland heeft een tolkentelefoon waarmee u snel een tolk voor de zorg kunt inzetten.

Meer informatie vindt u op de website Zo schakelt u een tolk in.

Zorgverlener vinden

Zie Hulpverlener vinden voor algemene uitleg hoe u een zorgverlener kunt vinden.