Aansluiten bij de ander is een van de basis ingrediënten voor inclusief werken. Zorgverleners hebben ondersteuning nodig van de organisatie om goed aan te kunnen sluiten bij hun cliënten.
Als organisatie kun je op verschillende manieren helpen om aan te sluiten. Bijvoorbeeld: de mogelijkheid een tolk in te schakelen bij een taalbarrière tussen cliënt en zorgverlener.
Tips voor ondersteuning van medewerkers
Om goede en passende zorg te kunnen bieden, moeten de zorgverlener en cliënt elkaar begrijpen. Zorgverleners hebben daarom ondersteuning van de organisatie nodig om aan te kunnen sluiten in communicatie.
Praktische informatie over het verloop van een gesprek met een tolk erbij.
Maak het makkelijk om een tolk in te schakelen
Een zorgverlener moet goede zorg bieden en kan daarvoor zo nodig een tolk inschakelen. De zorgverlener bepaalt wat nodig is: een professionele tolk, een informele tolk of digitale hulpmiddelen. De Kwaliteitsnorm Tolkgebruik bij anderstaligen in de zorg helpt zorgverleners bij deze keuze.
Zorg dat medewerkers weten hoe ze een tolk kunnen regelen en wat de financiële afspraken hierover zijn.
- De website zo schakelt u een tolk in legt uit hoe dit voor verschillende beroepsgroepen werkt.
- Op de pagina Tolken in de zorg staat meer informatie over het inzetten van een tolk.
Tip
Maak het regelen van een tolk duidelijk en simpel. Maak bijvoorbeeld een stappenplan of stroomdiagram voor de organisatie met uitleg over hoe medewerkers een tolk kunnen regelen. Houd medewerkers op de hoogte van de financiële afspraken over tolken en bespreek het werken met tolken tijdens intervisie.
Inclusieve en begrijpelijke voorlichtingsmaterialen
Iedereen vindt begrijpelijke communicatie fijn. Denk aan zorgverleners die in gesprek begrijpelijke woorden gebruiken. Om echt goed en begrijpelijk uit te leggen, kan het ook helpen als zorgverleners voorlichtingsmaterialen en beeldmaterialen gebruiken.
- Op de website van Pharos staat een overzicht van voorlichtingsmaterialen, gemaakt door de GGD GHOR Nederland en Pharos.
Aansluiten bij de cliënt betekent soms verschil maken tussen cliënten. Iedere cliënt is uniek en heeft zorg nodig die bij diens situatie past. Soms moet je daarvoor afwijken van bestaande richtlijnen.
Het afwijken van een richtlijn is een professionele inschatting van de zorgverlener zelf. Maar het kan moeilijk zijn om hier alleen over te beslissen. Het helpt als de organisatie dit ondersteunt.
Bespreek afwijking van richtlijnen tijdens intervisie
Tijdens intervisie kunnen zorgverleners met elkaar overleggen wanneeer afwijking van richtlijnen nodig is. Ze kunnen ook advies en ondersteuning vragen. Dit zorgt voor gezamenlijke reflectie en kennisuitwisseling.
Zorg voor kennis bij bestuurders
Om medewerkers te ondersteunen, is het belangrijk dat bestuurders weten wanneer en waarom het wenselijk is om af te wijken van richtlijnen. Dit kan bijvoorbeeld door wat er is besproken tijdens intervisie ook met bestuurders te delen.
Samenwerking met sleutelpersonen en ervaringsdeskundigen kan belangrijk zijn om passende zorg te bieden. Dit vraagt de juiste randvoorwaarden in de organisatie. Denk aan duidelijke samenwerkingsafspraken, zoals:
- Taken en rollen van een sleutelpersoon/ervaringsdeskundige.
- Begeleiding van een sleutelpersoon/ervaringsdeskundige.
- Hoe lang een een sleutelpersoon/ervaringsdeskundige betrokken is.
- Een passende vergoeding voor de een sleutelpersoon/ervaringsdeskundige.
Meer informatie
- Stappenplan samenwerking sleutelpersonen in de dementiezorg: randvoorwaarden voor duurzame samenwerking met sleutelpersonen.
- GGZ-standaard Ervaringsdeskundigheid: randvoorwaarden voor de samenwerking met ervaringsdeskundigen in de GGZ.
- Podcast-reeks Sleutelpersonen werken: samenwerken met sleutelpersonen.