Goede zorg past bij wat cliënten met verschillende achtergronden nodig hebben. Om hier rekening mee te houden, is het nodig dat zorgverleners zich kunnen blijven ontwikkelen op het gebied van inclusief werken.
Fouten mogen maken
Het aansluiten bij verschillende perspectieven gaat soms met vallen en opstaan. Dat betekent dat het mogelijk moet zijn om fouten te maken, om deze vervolgens weer te kunnen repareren. Dat helpt bij het leren en ontwikkelen.
Maak het leren aantrekkelijk
Leren over diverse perspectieven mag niet alleen afhankelijk zijn van enthousiaste zorgverleners. Het is belangrijk dat de organisatie hier ook achter staat. Zorgverleners hebben vaak weinig tijd. Leren over inclusief werken kan daardoor op een lager pitje komen te staan. De organisatie kan helpen door tijd vrij te maken, trainingen of cursussen aan te bieden en goed in te luisteren naar wat medewerkers nodig hebben.
Concrete voorbeelden:
Zijn er vergoedingen als medewerkers een training buiten werktijd moeten volgen?
Wordt er gekeken naar de financiële situatie van medewerkers, zoals reiskostenvergoeding?
Zijn er medewerkers die geen extra uren willen maken voor leren over inclusief werken, omdat dit hun uitkering beïnvloedt?
Als je hier rekening mee houdt, wordt het voor medewerkers aantrekkelijker om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. Hieronder lees je hoe de organisatie medewerkers hierin kan ondersteunen.
Met intervisie kunnen medewerkers ervaringen delen, problemen bespreken of om hulp en feedback vragen.
Leren van elkaar
Maar intervisie is een manier om te leren van de ervaringen van andere collega's. Door verschillende perspectieven te horen, krijgen mensen een breder beeld en verminderen ze hun blinde vlekken. Het is belangrijk dat intervisie een vast onderdeel van de organisatie is. Het werkt niet als medewerkers zelf kunnen kiezen of ze deelnemen.
Inspiratie voor intervisie-werkvormen
Bekijk deze werkvormen voor reflectie en intervisie om inspiratie op te doen. Denk bij intervisie aan diversiteit en inclusie. Probeer de volgende vragen over cultuur bijvoorbeeld eens uit:
Hoe heb je je met je cliënt over cultuur gepraat?
Botsen jouw culturele normen met die van de cliënt? Op welke manier en hoe ga je hiermee om?
Ervaar je culturele verschillen in communicatie tussen jou en je cliënt? Welke?
Weet je hoe het netwerk van je cliënt eruitziet? Hoe betrek je de familie? Of doe je dat juist niet?
Culturele zelfreflectie
Om meer te leren over culturele zelfreflectie en het gesprek over diversiteit, kun je dit onderwijsproduct over diversiteit gebruiken. Het is gemaakt voor studenten, maar biedt mooie ideeën voor reflectie en gesprekken tijdens intervisie.
Het bespreken van casussen is een goede manier om te leren. Medewerkers leren zo door na te denken over hun eigen handelen en door andere ervaringen te horen.
Onderdeel van intervisie
Het is belangrijk dat de organisatie dit echt steunt. Je kunt casuïstiekbespreking een vast onderdeel maken van de intervisie. Niet alleen zorgverleners die te maken hebben met cliënten kunnen hier iets aan hebben. Ook andere lagen van de organisatie kunnen hiervan leren.
Bijvoorbeeld: bespreek een casus over verschillen in eetvoorkeuren in het verpleeghuis met het management. Zo krijgt het management meer begrip van de werkvloer.
Input van (externe) experts
Tip: Richt je in casuïstiekbespreking op inclusief werken door experts uit te nodigen. Denk bijvoorbeeld aan:
Een sleutelpersoon die vaak mee gaat op huisbezoek in de ambulante GGZ.
Een actieve organisatie voor ouderen uit de LHBTQIA+ community
Een ervaringsdeskundige in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Een onderzoeker die kijkt naar ouderen met dementie en een migratieachtergrond.
Je kunt medewerkers helpen om inclusiever te werken door trainingen en scholingen te organiseren. Veel medewerkers hebben behoefte aan meer kennis en vaardigheden. Bijvoorbeeld over hoe je een slechtnieuwsgesprek voert met mensen uit verschillende culturen.
Het is belangrijk dat de organisatie goed nadenkt over het doel van de training. Praat met medewerkers over wat ze willen leren op het gebied van inclusief werken. Hebben ze bijvoorbeeld echt behoefte aan een lange training over interculturele communicatie, of gaat het meer over hoe je met een tolk praat?
Rol van personeelszaken
Personeelszaken of HR speelt ook een belangrijke rol. HR kan medewerkers op verschillende manieren ondersteunen, zoals aandacht voor diversiteit en inclusie tijdens ontwikkelgesprekken en door bij te welke relevante trainingen er zijn.
Tip: Maak een interne kennisbank met artikelen, video's, podcasts, luisterboeken, films en documentaires over diversiteit en inclusie. Zo maak je het aantrekkelijk voor medewerkers om kennis te maken met verschillende perspectieven. Kijk voor inspiratie op naar deze inclusieve filmlijst.