Het Juiste Loket geeft informatie en onafhankelijk advies aan mensen met vragen over zorg en ondersteuning. Deze vragen kunnen gaan over zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw).
Voor wie is het Juiste Loket
- Mensen die zorg nodig hebben, hun vertegenwoordigers en naasten
- Zorgverleners
- Cliëntondersteuners / Mantelzorgmakelaars
- Medewerkers van bijvoorbeeld:
- gemeenten
- zorgverzekeraars
- zorgkantoren
- het CIZ
Werkwijze van het Juiste Loket
Het Juiste Loket is telefonisch en per e-mail bereikbaar en de dienstverlening is voor iedereen toegankelijk. De medewerkers kijken samen met u naar uw vraag/probleem. U krijgt informatie en het Juiste Loket helpt u op weg om contact te leggen met de verantwoordelijke instanties, zoals gemeenten, zorgverzekeraars, zorgkantoren, CIZ of SVB.
Het Juiste Loket helpt u op weg
U kunt contact opnemen met het Juiste Loket als u bijvoorbeeld:
- Vragen heeft over de toegang tot zorg en ondersteuning en niet weet bij welke instantie u moet zijn;
- Vragen heeft over de aanvraag en het regelen van zorg en ondersteuning;
- Vragen heeft over het aanvragen van hulpmiddelen;
- Vragen heeft over zaken als palliatieve zorg, de overdracht van patiënten tussen het ziekenhuis, thuis en/of kortdurende opname of de verpleging/verzorging van kinderen buiten het ziekenhuis.
Maar ook met andere vragen die gaan over langdurige zorg en ondersteuning kunt u bij het Juiste Loket terecht.
Contactgegevens en openingstijden
- Telefoonnummer: 030-7897878
- E-mailadres: meldpunt@juisteloket.nl
Uw e-mail wordt binnen drie werkdagen beantwoord. Vragen over palliatieve zorg worden uiterlijk de volgende werkdag in behandeling genomen. Dit geldt ook voor spoedeisende vragen over de overdracht van patiënten tussen het ziekenhuis, kortdurende verblijfszorg en thuis.
Het Juiste Loket is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10:00 – 12:00 uur en van 13:00 - 15:00 uur.
Afwijkende openingstijden:
- Dinsdag 10 december is het Juiste Loket bereikbaar tot 14:00 uur.
- Donderdag 12 december is het Juiste Loket bereikbaar tot 11:30 uur.
Digitale informatiebijeenkomsten voor professionals
Het Juiste Loket organiseert ook digitale informatiebijeenkomsten voor professionals. Kijk hier voor meer informatie.
Opdrachtgever en uitvoering
Het Juiste Loket wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en uitgevoerd door medewerkers van Per Saldo (de vereniging van mensen met een persoonsgebonden budget) en Ieder(in) (koepelorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte). Naast het geven van informatie en advies, verzamelt het Juiste Loket ook signalen, en geeft deze door aan het ministerie van VWS.
Het Juiste Loket is niet verantwoordelijk voor de uiteindelijk geboden oplossing(en) door de verantwoordelijke instantie(s). Bent u het niet eens met een besluit? Dan kunt u volgens de geldende wetten bezwaar maken en/of in beroep gaan.
Privacyverklaring Juiste Loket
In de privacyverklaring leest u hoe het Juiste Loket omgaat met uw persoonsgegevens.