Complexe casuïstiek: brainstorm met interventiepijlen

Vind je het lastig om te bepalen wat je volgende stap in een complexe situatie moet zijn? Dan kan het helpen om te brainstormen met de interventiepijlen.

Bedenk 8 acties per pijl

Je gaat brainstormen wat je kunt doen op elk van de vier interventiepijlen: inhoud, proces, relatie en emotie. Door per interventiepijl acht acties te bedenken, daag je jezelf uit om echt out of the box te gaan denken. Tijdens de brainstorm kun je dus ook acties opschrijven die op het eerste gezicht niet realistisch lijken. Soms blijken die bij nader inzien toch haalbaar te zijn.

Je krijgt zo een mooie lijst van acties waaruit je kan kiezen. Kies vervolgens de acties die het meest kansrijk zijn en bij voorkeur ook de minste moeite kosten.

Tekening van twee pijlen in de vorm van een + met vier pijlpunten. Op de pijl naar boven staat 'inhoud', op de pijl naar rechts staat 'Emotie', op de pijl naar beneden staat 'Proces' en op de pijl naar links staat 'Relatie'.

Toelichting

Het vinden van oplossingen bij individuele zorgvragen kan op verschillende niveaus vastlopen. In de praktijk zijn we geneigd om energie te steken op het niveau waar het vastloopt. Maar vaak kun je beter inzetten op een ander niveau omdat daar wel ruimte is. Loopt het bijvoorbeeld vast op emotie? Met nóg meer inzet op emotie wordt het alleen maar heftiger.

Welk niveau je kiest, beslis je zelf in overleg met de betrokken cliënt, naaste en professional(s). De ene cliënt wil bijvoorbeeld zelf zijn/haar verhaal vertellen of opschrijven, de andere niet.

Inhoud

Aan de slag met wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld:

  • Wat is de zorgvraag?
  • Welke wetten en regels spelen een rol?
  • Wat kun je hierin veranderen?

Inspiratie voor concrete acties

Proces

Aan de slag met processen, procedures en afspraken. Bijvoorbeeld:

  • Welke stappen worden doorlopen?
  • Welke afspraken hebben mensen met elkaar gemaakt?
  • Wat kun je hierin veranderen?

Relatie

Aan de slag met de relaties tussen mensen.

  • Wat vinden mensen van elkaar?
  • Wat zijn hun opvattingen, normen en waarden?
  • Wat kun je hierin veranderen?

Emotie

Aan de slag met emoties. Bijvoorbeeld:

  • Wat voelen mensen bij deze situatie?
  • Wie voelt pijn of frustratie?
  • Wat kun je hierin veranderen?