Vertegenwoordiging bij een persoonsgebonden budget in de Wlz

Heeft u een persoonsgebonden budget (pgb) vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)? Bij het beheer van het pgb kan een vertegenwoordiger nodig zijn.

Rol van de vertegenwoordiger

De vertegenwoordiger:

  • Helpt u met de formulieren voor de aanvraag van uw pgb.
  • Voert samen met u het bewuste keuze gesprek.
  • Helpt met het afsluiten van de zorgovereenkomsten met uw zorgaanbieders.
  • Controleert de rekeningen die uw zorgbieder stuurt en dient ze in bij de Sociale Verzekeringsbank.
  • Is aanwezig bij het huisbezoek.
  • Beoordeelt of uw zorg goed is.

Wie kan vertegenwoordiger zijn?

  • Ouders met gezag over een minderjarig kind zijn vertegenwoordiger op grond van de wet .
  • Een curator, bewindvoerder of mentor (aangewezen door de rechter).
  • Een ‘gevolmachtigde’ die u als budgethouder zelf aanwijst.

Gevolmachtigde

U kiest in principe zelf een gevolmachtigde. Dat mag een familielid zijn of iemand anders die u vertrouwt. Een gevolmachtigde krijgt niet betaald voor de hulp die hij of zij biedt. Als budgethouder blijft u zelf verantwoordelijk/aansprakelijk.

Het is in bepaalde gevallen niet mogelijk om uw formele zorgverlener als gevolmachtigde aan te wijzen, vanwege het risico op belangenverstrengeling. Het zorgkantoor kan deze eis stellen aan de gevolmachtigde. Vraag bij uw zorgkantoor na welke voorwaarden gelden.

Soms is een gevolgmachtigde verplicht

Als budgethouder kunt u altijd een gevolmachtigde inschakelen. In sommige gevallen verplicht het zorgkantoor u om een gevolmachtigde aan te wijzen.

  • Het zorgkantoor oordeelt eerst of u zelf de taken en verantwoordelijkheden bij het pgb kunt vervullen. Dat noemen we pgb-vaardigheid.
  • Oordeelt het zorgkantoor dat u onvoldoende pgb-vaardig bent? Dan vraagt zij u een pgb-vaardige gevolmachtigde in te schakelen.
  • U vult daarvoor een machtigingsformulier in en stuurt dit formulier naar uw zorgkantoor. Dit formulier kunt u vinden op de website van uw zorgkantoor.

Afschaffing van de gewaarborgde hulp

Tot 1 juli 2024 kende de Wlz de (verplichte) 'gewaarborgde hulp'. Deze is afgeschaft. De artikelen over de gewaarborgde hulp zijn per 1 juli 2024 vervallen.

Overgangstermijn

Zorgkantoren informeren budgethouders over de afschaffing van de gewaarborgde hulp. Heeft u als budgethouder een gewaarborgde hulp? Dan kunt u na 1 juli 2024 bij het zorgkantoor aangeven of u zelf het pgb wilt beheren of dat u daarvoor een gevolmachtigde aanwijst. U heeft vier jaar de tijd om de gewaarborgde hulp om te zetten naar een gevolmachtigde of om een wettelijk vertegenwoordiger te regelen (uiterlijk 1 juli 2028).

Wat betekent dat in de praktijk?

  • Handelingsbevoegde budgethouders:
    Het zorgkantoor toetst of u pgb-vaardig bent. Zo ja, dan kunt u zelf het pgb beheren. Zo nee, dan kunt u een pgb-vaardig persoon machtigen die het pgb namens u beheert. Of u vraagt een wettelijk vertegenwoordiger aan.
  • Handelingsonbevoegde budgethouders:
    De door de rechter aangewezen wettelijk vertegenwoordiger beheert in beginsel het pgb.

Zie ook

Deze wijziging is gepubliceerd in de Regeling langdurige zorg.