Sem kan al maanden niet meer naar school

Sem kan goed leren. Vanwege zijn sociale beperking en zijn gevoeligheid voor prikkels is het regulier of speciaal onderwijs vaak geen goede omgeving voor hem. Jongeren als Sem lopen vaak vast op school en in de zorg. Ze voelen zich onbegrepen en afgewezen door school en de maatschappij.
Sem is niet één persoon, maar representeert een groep jongeren die ‘vastlopen’ op school en in de zorg.
Achtergrondinformatie
Tips voor de samenwerking
Ouders, de jongeren en de hulpverleners kunnen verschillende ideeën en verwachtingen hebben over de hulpverlening.
Acties om tot een oplossingsrichting te komen
- Zet ervaringsdeskundigheid in om Sem en zijn naasten beter te begrijpen en bereiken.
- Goed luisteren naar deze jongeren zelf kan leiden tot verrassende oplossingen waardoor zij weer kunnen leren en zich ontwikkelen. Zie hiervoor ook: Cliënten en naasten betrekken.
- Brainstorm met interventiepijlen voor creatieve oplossingen.
- Organiseer een mini moreelberaad als er een ethisch dilemma is, bijvoorbeeld spanning tussen de behoeften en ruimte om zichzelf te zijn van Sem, en verwachtingen op school en/of in de hulpverlening. Het beraad helpt om te snappen wat iedereen drijft en om vanuit begrip voor elkaar tot een oplossingsrichting te komen.
- Denk ook na over ondersteuning van de ouders. Het verschilt per gemeente of dit via de Jeugdwet of via de Wmo geregeld is.
Acties om de oplossing te realiseren
- Organiseer een whole system in the room bijeenkomst als de oplossingsrichting helder is. Deze bijeenkomst helpt om met een gestructureerde aanpak met alle betrokken partijen om tot heldere afspraken te komen over het realiseren van de oplossing.
- Overweeg om te (de)escaleren als je merkt dat je vastloopt, er buikpijn van krijgt of aan het aanmodderen bent.
Ontwikkel je professionele vaardigheden
- Speel het Participatiespel om inzicht te krijgen in de kansen en uitdagingen van ouderbetrokkenheid bij zorg en welzijn.
- Kijk hoe je kunt omgaan met verschillende rollen en hiërarchische posities bij complexe casuïstiek.