Cliëntondersteuning (Co)

Heeft u behoefte aan iemand die met u meedenkt? Die helpt om uw vraag of probleem rondom zorg en ondersteuning onder woorden te brengen? Iemand die naar u en uw naasten luistert? Die u op weg helpt? Iemand die ook mee kan gaan naar gesprekken?

Zo iemand is er: de Co of cliënt­ondersteuner.

Wat kan een cliënt­ondersteuner (Co) voor u betekenen?

Cliëntondersteuners beschikken over veel kennis van het aanbod in zorg en ondersteuning en ze weten de weg hiernaartoe. Ze luisteren goed naar uw wensen, zien mogelijkheden en bespreken waar en bij wie u zorg of ondersteuning kunt krijgen. Ze verlenen zelf geen zorg of ondersteuning en staan los van zorgorganisaties. Een cliënt­ondersteuner inschakelen kost u niets.

Zie de praktijkverhalen voor meer informatie.

Waar kunt u cliënt­ondersteuning krijgen?

Het vinden van passende zorg en ondersteuning kan ingewikkeld zijn. Er zijn verschillende manieren om cliënt­ondersteuning te krijgen.

Via het zorgkantoor

Als u een Wlz-indicatie heeft, kunt u terecht bij een cliënt­ondersteuner via het zorgkantoor. Het zorgkantoor levert zelf ondersteuning en heeft afspraken met organisaties voor cliënt­ondersteuning.

Lees meer over cliëntondersteuning via het zorgkantoor

Via de gemeente

U kunt terecht bij een cliënt­ondersteuner via de gemeente als u hulp en advies nodig heeft op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De gemeente kan u in contact met cliënt­ondersteuning brengen.

Lees meer over cliëntondersteuning via de gemeente

Veelgestelde vragen

Logo campagna cliëntondersteuning