Cliëntondersteuning (Co) via het zorgkantoor (Wlz)
Heeft u een Wlz-indicatie, omdat u vanwege een ziekte, aandoening, stoornis of beperking blijvend 24 uur per dag zorg dichtbij nodig heeft? Dan kunt u aanspraak maken op cliëntondersteuning via een zorgkantoor of één van de aangesloten organisaties voor cliëntondersteuning in uw regio.
Wat kan een cliëntondersteuner (Co) voor u betekenen?
Co is uw persoonlijke gids. Een cliëntondersteuner stelt uw wensen centraal, want het gaat erom hoe u uw leven wilt inrichten. Een cliëntondersteuner regelt zaken voor u en uw naasten als dat u niet (meer) lukt. Co oordeelt niet, is goed op de hoogte van de (lokale) mogelijkheden en ondersteunt u bij het vinden van passende zorg of ondersteuning.
Kortom: Co is iemand die u op weg helpt. De hulp van een cliëntondersteuner kost u bovendien niets.
Welke hulp kunt u verwachten?
Een cliëntondersteuner helpt u en uw naasten bij het maken van keuzes zoals:
- Welke zorg is mogelijk? Wat past het beste bij u?
- Welke hulpmiddelen heeft u nodig?
- Wilt u thuis blijven wonen met ondersteuning? Kan dat?
- Lukt het niet om thuis te blijven wonen en is het nodig om in een instelling te (gaan) wonen?
- Hoe regelt u deze zorg? Welke formulieren en documenten vult u in?
Wie biedt cliëntondersteuning in de Wlz?
Kijk hiervoor bij het overzicht van cliëntondersteuningsorganisaties per zorgkantoor.
Heeft u geen Wlz-indicatie?
Dan kunt u voor cliëntondersteuning terecht bij uw gemeente. Een cliëntondersteuner via de gemeente helpt u om bijvoorbeeld zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. Of helpt u om gewoon mee te kunnen blijven doen in de samenleving.
Cliëntondersteuning bij aanvraag Wlz-zorg
Wilt u een Wlz-indicatie aanvragen? Dan kunt u daarbij hulp krijgen van een cliëntondersteuner via uw gemeente.