Heeft u een ziekte of beperking? Of zijn er (gezins)problemen? Dan kunt u bij uw gemeente terecht voor hulp. In veel gemeenten is een Wmo-loket, een (sociaal) wijkteam en/of een jeugdteam.
Welke hulp biedt uw gemeente?
Uw gemeente biedt onder meer hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en vanuit de Jeugdwet.
In veel gemeenten is een Wmo-loket, een (sociaal) wijkteam en/of een jeugdteam. Daar kunt u terecht met vragen over ondersteuning. Samen met u kijkt de gemeente naar wat u nodig heeft. En hoe u dat kunt regelen.
Ook voor inkomensondersteuning kunt u bij uw gemeente terecht.
Heeft u vragen over wonen, welzijn en zorg? Bij het Wmo-loket van uw gemeente kunt u terecht voor informatie en advies.
Hoe werkt het?
Het Wmo-loket is een plek waar u langs kunt gaan. Bijvoorbeeld in het gemeentehuis of op een andere locatie. Soms moet u eerst een afspraak maken. Kijk op de website van uw gemeente.
In het Wmo-loket kunnen verschillende organisaties samenwerken.
Goed om te weten
Het Wmo-loket heet in uw gemeente misschien anders bijvoorbeeld: sociaal loket, zorgloket, welzijnsloket, steunpunt.
Steeds meer gemeenten hebben (sociale) wijkteams. Deze richten zich op het voorkomen van problemen. En op een betere sfeer en samenwerking in de buurt.
Het team bestaat uit verschillende medewerkers zorg en welzijn. In het wijkteam zitten vaak ook hulpverleners. Zij kunnen korte, lichte ondersteuning bieden. Ze regelen eventueel ook zwaardere hulp.
Hoe werkt het?
U kunt zelf hulp vragen bij het wijkteam via uw gemeente. De medewerkers kunnen ook zelf bij u langskomen. Of op verzoek van andere mensen.
Goed om te weten
Het wijkteam heet in uw gemeente misschien anders, bijvoorbeeld: buurtteam, toegangsteam, sociaal team, WIJ-team.
Welke regelingen zijn er?
Gemeenten hebben diverse regelingen voor inkomensondersteuning: