Zorg met aandacht voor culturele achtergrond

Zorg moet zo veel mogelijk aansluiten bij uw persoonlijke behoeften en gebruiken. Ook culturele en/of religieuze gebruiken. Aandacht daarvoor wordt cultuursensitiviteit genoemd.

Zorg organiseren

Heeft u zorg nodig voor uzelf of een naaste? Vaak is het mogelijk om professionele zorg aan te vragen. Algemene informatie hierover vindt u op de pagina Zorg organiseren in 7 stappen.

U kunt hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Deze hulp is gratis. Meer informatie: Cliëntondersteuning.

Zorgaanbieder vinden

Sommige zorgaanbieders hebben extra aandacht voor verschillende culturele achtetgronden. U vindt overzichten op deze websites:

Zorgplan met aandacht voor culturele achtergrond

In de thuiszorg en in zorginstellingen worden zorgplannen gemaakt. Daarin schrijft uw zorgverlener op welke zorg u krijgt. U mag verwachten dat uw zorgverlener rekening houdt met uw culturele achtergrond.

Een inspirerend hulpmiddel hierbij is: Maak het zorgleefplan kleurrijker!.

Ouderenzorg en dementie

Alzheimer Nederland heeft folders over dementie in het Nederlands, Turks en Marokkaans-Arabisch. 

De boekjes ‘Elkaar begrijpen helpt’ zijn al wat ouder maar nog heel bruikbaar. Ze bieden in vijf talen hulp bij het contact met (oudere) cliënten in de zorg die niet of nauwelijks Nederlands spreken. Ze zijn bedoeld voor cliënten, professionals en mantelzorgers. U vindt digitale versie van de boekjes op de website van DementieTwente:

Huisregels in een zorginstelling

Zorginstellingen hebben huisregels. Huisregels gaan over het wonen in de instelling, niet over een behandeling of therapie.

Vaak gaan huisregels uit van 'Nederlandse' manieren van leven. Niet alles wordt opgeschreven omdat sommige gebruiken als algemeen bekend worden gezien.

Vraag gerust om uitleg als niet alles duidelijk is. Bespreeek het ook als bepaalde regels niet passen bij uw cultuur. U kunt samen met de aanbieder kijken welke aanpassingen mogelijk zijn.

Tolk

U vindt tolken in het register van beëdigde tolken en vertalers.

Op de website Zo schakelt u een tolk in vindt u meer informatie over de mogelijkheden voor het inschakelen van een tolk.

Tolken worden in deze situaties vergoed:

  • Bij de huisarts
    Huisartsen kunnen via hun regionale achterstandsfonds een tolk inschakelen voor patiënten die geen Nederlands of Engels spreken.
  • Bij psychologische behandeling
    De zorgverzekeraar vergoedt een tolk voor mensen van 18 jaar en ouder die geen Nederlands of Engels spreken.
  • Bij de aanvraag van zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)
    Het CIZ, die de aanvragen behandelt, schakelt een tolk in als dat nodig is.

Tips voor zorgverleners

In de zorg is communicatie heel belangrijk. Taalbarrières kunnen daarbij een uitdaging zijn. Op Zorgvoorbeter.nl staat informatie voor zorgverleners over taalproblemen in de zorg.

Rekening houden met cultuur bij (stoppen met) levensverlengende behandelingen

Culturele achtergrond speelt ook een rol bij (stoppen met) levensverlengende behandelingen. Bijvoorbeeld op de intensive care (IC). Iedere cliënt heeft recht op respect voor de eigen (geloofs)overtuiging. Zorgverleners wegen deze overtuiging mee bij het medische oordeel.

Het advies over interculturele zorg rondom het levenseinde op de IC kan hulpverleners hierbij helpen.

Meer informatie over cultuursensitief werken

Pharos

Expertisecentrum Pharos biedt onder meer uitgebreide informatie over zorg voor:

Zorg voor beter

Zorgverleners in de ouderenzorg vinden informatie op Zorgvoorbeter.nl, onder meer over: