Noah wil geen hulp (meer)

Noah wil geen hulp meer. Hij heeft negatieve ervaringen met zorgverleners en voelt zich niet begrepen. Zijn familie maakt zich zorgen en raakt overbelast. Noah leeft geïsoleerd en heeft moeite om voor zichzelf te zorgen.

Noah is niet één persoon, maar representeert 'zorgmijders', zoals zij in zorgjargon heten. Het gaat om mensen met problemen op meerdere levensgebieden. Zij vragen zelf niet om hulp of accepteren geen hulp.

Achtergrondinformatie

Mogelijke acties

Acties om tot oplossingen te komen

Acties om de oplossing te realiseren

  • Organiseer een whole system in the room-bijeenkomst zodra een oplossingsrichting zichtbaar wordt. Breng alle betrokken partijen bij elkaar en werk in één of twee sessies stap voor stap naar een concreet plan.

Informatie delen

Weet wat wel en niet kan als het gaat om informatie over de cliënt delen omdat mensen als Noah toestemming kunnen weigeren. Er zijn bijvoorbeeld meer mogelijkheden als het Zorg- en Veiligheidshuis betrokken is.

Wettelijk vertegenwoordiger

Heeft de persoon een vertegenwoordiger (mentor, bewindvoerder of curator)? Zo nee, is er aanleiding om vertegenwoordiging aan te vragen? Willen en kunnen de ouders of andere familieleden dat? Zie de website van Goed vertegenwoordigd voor meer informatie.

Cliëntondersteuner

Een cliëntondersteuner kan de vraag verhelderen en de situatie goed in kaart brengen. Bij mensen als Noah is er vaak (nog) geen zorgindicatie. Zij kunnen een beroep doen op onafhankelijke cliëntondersteuning vanuit de gemeente.

  • Overzicht van cliëntondersteuning per gemeente.
  • Overzicht van cliëntondersteuning per zorgkantoor (als de cliënt een Wlz-indicatie heeft).

Een alternatief is een mantelzorgmakelaar die de mantelzorgers - vaak de familie - ondersteunt.

Ontwikkel je professionele vaardigheden

Omgaan met rollen en posities: leer je positie aan de kant te zetten, benoem taken en rollen expliciet, streef naar gelijkwaardigheid in samenwerking en voorkom dat formele posities de zorg voor Noah in de weg zitten.