Kwaliteit van zorg bij verblijf in een instelling

Goede zorg in een zorginstelling betekent onder meer dat u zo veel mogelijk keuzevrijheid behoudt. En dat uw eigen voorkeuren en privacy zo goed mogelijk worden gerespecteerd.

Aanpassing

Verhuizen naar een zorginstelling is een ingrijpende verandering. Het vraagt aanpassing aan de gewoonten en het ritme in de instelling. U ervaart wellicht afhankelijkheid van anderen, bijvoorbeeld:

  • Een vaste dagindeling en activiteiten.
  • Wachten op de verzorgende om uit bed geholpen te worden.
  • Afhankelijkheid van anderen om ergens naar toe te gaan.
  • Toestemming moeten vragen voor (grotere) financiële uitgaven.

Uitgangpunt van goede zorg is dat de zorg zo veel mogelijk aansluit bij uw eigen voorkeuren en uw achtergrond. In de praktijk zijn daar natuurlijk grenzen aan. In overleg met de zorgaanbieder kunt u afspraken maken over de invulling van de zorg, zodat u zo goed mogelijk uw eigen leven kunt blijven leiden.

Respect voor eigen keuzes

Ieder mens heeft een eigen persoonlijkheid en eigen wensen. Respect daarvoor is een belangrijk uitgangspunt bij de zorg en ondersteuning. Dat geldt voor iedere cliënt, ook mensen met een psychiatrische aandoening, een verstandelijke beperking of dementie.

Het zorgprofiel geeft aan welke zorg mogelijk is

Bij de indicatiestelling voor uw zorg heeft het CIZ bekeken welk zorgprofiel het beste bij u past. Het zorgprofiel beschrijft globaal welke zorg nodig is. Bijvoorbeeld een combinatie van verblijf (wonen), persoonlijke verzorging, dagbesteding en behandeling.

Invulling van de zorg

De zorgaanbieder bespreekt met u (of uw vertegenwoordiger) hoe die zorg precies ingevuld wordt. Daarbij is belangrijk om te weten:

  • De uren in uw zorgprofiel zijn een gemiddelde.
  • Het kan de ene week wat meer zijn, en de andere week wat minder.
  • Het totale aantal uren moet uiteindelijk wel kloppen.
  • Het kan zijn dat u een deel van uw zorg in een groep krijgt.
  • Ook de tijd die zorgverleners nodig hebben voor overleg met familie of (wettelijke) vertegenwoordigers horen bij de zorgtijd.

Te weinig uren of niet-passende zorg

Bent u niet te tevreden over de hoeveelheid zorg, of de kwaliteit van de zorg? Dan kunt u (of uw vertegenwoordiger) dit met de zorgaanbieder/behandelaar bespreken. U kunt een klacht indienen als u er samen niet uitkomt.

Verandering in de zorgbehoefte

Het is mogelijk dat uw situatie verandert, en u meer zorg nodig heeft dan u krijgt. De zorgaanbieder kan dan eerst kijken of er nog ruimte in uw zorgprofiel is om extra zorg te leveren. Zo niet, dan kunt u een herindicatie aanvragen bij het CIZ. Uw zorgaanbieder kan dit ook doen, maar alleen met toestemming van u of uw vertegenwoordiger.

Goede zorg volgens de wet

Goede zorg en ondersteuning sluit aan bij de behoeften van een cliënt. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.