Stappenplan bij complexe casuïstiek

Dit stappenplan voor complexe casuïstiek is gebaseerd op praktijkervaringen van onder meer cliëntondersteuners en zorgbemiddelaars.

Complexe casuïstiek oplossen vraagt samenwerking, creativiteit, de wil om tot een oplossing te komen, soms ook lef en een lange adem. Via de startpagina van de kennisbank kun je hier meer over lezen.

Hieronder staat een praktische aanpak met links naar verdiepende informatie.

1. Inventarisatie randvoorwaarden

Vragen die helpen om de situatie in kaart te brengen
Vraag Meer informatie
Welk type casusbehandeling is nodig? Type ondersteuning
Is er een wettelijk vertegenwoordiger aangewezen? Wettelijke vertegenwoordiging

Heeft de cliënt recht op zorg? (Indicatie, beschikking)

Zorgaanbieders kunnen raadplegen of de cliënt een Wlz-indicatie heeft

Wlz-raadpleegfunctie
Wie heeft zorgplicht? Zorgplicht
Zijn de juiste mensen en instanties betrokken? Betrokkenen
Is er sprake van een overgang tussen (zorg)domeinen?
Is er sprake van multiproblematiek, bv rond wonen, inkomen, schulden, verslaving, misbruik of trauma's? Maatwerkloket PMM

2. Gewenste zorg

Wat wil de cliënt zelf? En de naasten?
Is er een woonzorgprofiel / cliëntgerichte aanmelding? Woonzorgprofiel / aanmelding
Is er een advies van het CCE? Consultatie door CCE

3. Informatieuitwisseling

Om informatie uit te wisselen met betrokken professionals is toestemming nodig van de cliënt of diens vertegenwoordiger.

Geeft de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger géén toestemming om informatie te delen? Dan kun je:

  • Betrokkenen om algemeen advies vragen, zonder naar de cliënt herleidbare gegevens te delen.
  • Nagaan of de naasten zelf overbelast zijn en een eigen hulpvraag hebben.
  • In uitzonderlijke situaties kijken of OGGZ ('bemoeizorg') een rol kan spelen.

Is het Zorg- en veiligheidshuis betrokken? Dan gelden andere regels rond informatie-uitwisseling. Zie de uitgangspunten voor gegevensdeling op de website van Zorg- en veiligheidshuizen.

4. Interventie(s) kiezen

Complexe casussen kunnen op verschillende manieren opgelost worden. Er is geen blauwdruk die op alle situaties past. Wel zijn er beproefde aanpakken en inzichten die je op weg kunnen helpen.

Zie hiervoor: Type interventies.