Stappenplan bij complexe casuïstiek
Dit stappenplan voor complexe casuïstiek is gebaseerd op praktijkervaringen van onder meer cliëntondersteuners en zorgbemiddelaars.
Complexe casuïstiek oplossen vraagt samenwerking, creativiteit, de wil om tot een oplossing te komen, soms ook lef en een lange adem. Via de startpagina van de kennisbank kun je hier meer over lezen.
1. Inventarisatie van de benodigde informatie
Vraag | Meer informatie |
---|---|
Welk type aanpak is nodig? | Type ondersteuning |
Wat wil de cliënt zelf? En de naasten? | |
Zijn de juiste mensen betrokken? | Betrokkenen |
Is er een wettelijk vertegenwoordiger aangewezen? | Wettelijke vertegenwoordiging |
Is er toestemming van de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger om de situatie te bespreken met betrokken partijen? |
Zie punt 2 van het stappenplan |
Is er een woonzorgprofiel / cliëntgerichte aanmelding? | Woonzorgprofiel / aanmelding |
Is er een advies van het CCE? | Consultatie door CCE |
Is er sprake van multiproblematiek, bv rond wonen, inkomen, schulden, verslaving, misbruik of trauma's? | Maatwerkloket PMM |
Welke zorgindicatie of beschikking heeft de cliënt? Zorgaanbieders kunnen raadplegen of de cliënt een Wlz-indicatie heeft (als de aanbieder een behandelrelatie heeft met de cliënt). |
Wlz-raadpleegfunctie |
2. Informatieuitwisseling
Om informatie uit te wisselen met betrokken professionals is toestemming nodig van de cliënt of diens vertegenwoordiger.
Geeft de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger géén toestemming om informatie te delen? Dan kun je:
- Betrokkenen om algemeen advies vragen, zonder naar de cliënt herleidbare gegevens te delen.
- Nagaan of de naasten zelf overbelast zijn en een eigen hulpvraag hebben.
- In uitzonderlijke situaties kijken of OGGZ ('bemoeizorg') een rol kan spelen.
Is het Zorg- en veiligheidshuis betrokken? Dan gelden andere regels rond informatie-uitwisseling. Zie de uitgangspunten voor gegevensdeling op de website Zorg en Veiligheidshuizen.
3. Zorgplicht
Zorgplicht wil zeggen dat er voldoende goede zorg beschikbaar moet zijn, die past bij de zorgbehoefte van de persoon. Bij iedere zorgwet is vastgelegd welke organisatie de zorgplicht heeft. De precieze uitwerking verschilt per zorgwet.
Zorgwet | Verantwoordelijk | Uitleg |
---|---|---|
Jeugdwet | Gemeente | Rijksoverheid.nl |
Wmo | Gemeente | Rijksoverheid.nl |
Zvw | Zorgverzekeraar | Nederlandse Zorgautoriteit |
Wlz |
Zorgkantoor |
Nederlandse Zorgautoriteit |
Overgang Jeugdwet naar Wmo/Zvw | Gemeente en/of Zorgverzekeraar | |
Overgang Jeugdwet of Wmo naar Wlz |
|
Zorginstituut |
Forensische zorg | Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | Dienst Justitiële Instellingen |
4. Interventie(s) kiezen
Complexe casussen kunnen op verschillende manieren opgelost worden. Er is geen blauwdruk die op alle situaties past. Wel zijn er beproefde aanpakken en inzichten die je op weg kunnen helpen.
Interventie | Uitleg |
---|---|
Extra expertise inschakelen (gehandicaptenzorg) | Wegwijzer complexe gehandicaptenzorg |
Advies van het CCE bij gedrag dat leidt tot ernstige problemen voor de persoon zelf of voor mensen in de naaste omgeving | Consultatie door het CCE |
Bij (her)plaatsing: cliëntgerichte aanmelding maken |
Format aanmeldformulier (volgt nog) |
Overbrugging regelen bij overgang naar Wlz-zorg | Overbrugging |
Crisisondersteuningsteam (gehandicaptenzorg) | COT |
Ondersteuning naasten organiseren | |
Moreel beraad organiseren | Moreel beraad methode |
MDO/whole system in the room | Overleg met alle partijen die betrokken zijn bij een passende oplossing om gezamenlijk een oplossing binnen de grenzen van bestaande systemen te vinden |
Ervaringsdeskundige betrekken | Ervaringsdeskundigen |
Crazy 8 - brainstorm | Actieonderzoek Academy |
Opschalen en/of escaleren | Opschalen |